Här kan du som fastighetsägare till flerbostadshus rapportera om förändringar till lägenhetsregistret. Dessa förändringar kan bero på t.ex. nybyggnad, ändrad användning, ombyggnad, sammanslagning eller rivning. Alla lägenheter i flerfamiljshus ska ha ett lägenhetsnummer. Skatteverket folkbokför numera personer på lägenhet, istället för på fastighet som tidigare.
Ägare av flerbostadshus eller småhus med mer än en lägenhet är skyldig att rapportera till kommunen om förändring i lägenhetsbeståndet. Vill du veta mer om hur man numrerar lägenheter kan du ta del av instruktioner för lägenhetsnumrering från Lantmäteriet här.
Observera att du i e-tjänsten endast kan anmäla max tio nya eller ändrade lägenheter i en och samma ansökan (+tio nya eller ändrade specialbostäder utöver detta). Anmälan om lägenheter som försvinner pga ombyggnad/rivning är det ingen antalsgräns på. Har du fler än detta att anmäla till lägenhetregistret får du gärna kontakta ansvarig på kommunen för detta.
I e-tjänsten behöver du signera din anmälan med e-legitimation (Bank-ID). Har du inte bank-ID kan du vända dig till kommunens kundtjänst som kan agera ombud å dina vägnar. Detta kräver att du kan uppvisa legitimation för dem.