Ansökan om skolbiljett för Gymnasium
Du måste legitimera dig med Bank-ID för att kunna göra din ansökan. Har du inte Bank-Id kan vårdnadshavare med Bank-Id ansöka till dig eller så besöker du Kundtjänst på Kommunhuset och har med dig din legitimation.
Skolbiljett
Elev som ska läsa första året på gymnasiet, är nyinflyttad i kommunen eller fyller 19 år under ansökningsåret och ska fortsätta sina studier, samt pendlar med Skånetrafiken till sin utbildning, behöver ansöka om skolbiljett. Din skolbiljett gäller för fritt resande dygnet runt måndag till fredag i hela Skåne. Kortet gäller alla skollov (förutom sommarlovet) samt helgdagar som infaller på en vardag. Skånetrafiken skickar Resekortet till din folkbokföringsadress. Har du inte fått resekortet när skolan startat, kontakta Kundtjänst kommunhuset(at)perstorp.se
Kortet ska sparas och är laddningsbart inför ett nytt läsår eller flytt till annan kommun.
Mer information om Skolbiljett för gymnasieelever finner ni här !
Vem kan ansöka?
- Du måste vara folkbokförd i Perstorps kommun
- Du är född 2007-2010
- Du ska genomgå utbildning vid gymnasieskola, d v s nationellt program eller introduktionsprogram och skall pendla med Skånetrafiken
- Den dagliga färdvägen mellan din bostad och skolan ska vara minst 6 km, enkel resa.
- Du får inte ha inackorderingstillägg
Fyller du 20 år och går gymnasiet?
Då behöver du ansöka om studiemedel hos Centrala studiestödsnämnden (CSN). Observera att du inte har rätt till skolbiljett från kommunen när du får studiemedel.
För andra frågor kopplade till ditt resekort hänvisar vi till Skånetrafiken, öppnas i nytt fönster.
Mer information om hur vi behandlar personuppgifter finner Ni här.