Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Digitala tjänster och blanketter
  • Kontakta oss
  • Om behandling av personuppgifter
  • Om e-legitimation
  • Tillgänglighet
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om bygglov och andra bygg- och anmälningsärenden

Här kan du som privatperson eller företagare ansöka och anmäla alla dina tänkta byggärenden. 

Vi önskar göra er uppmärksamma på att antal steg/ärendetyp minskar snabbt i antal sidor när ni valt ärendetyp.

Förutsättningar

Du kan ansöka och anmäla följande byggärenden:

  • Altan
  • Attefallsåtgärder
  • Bygga nytt
  • Bygga ny attefallsbyggnad
  • Bygga till
  • Eldstad
  • Förhandsbesked
  • Inglasning av befintlig balkong eller uteplats
  • Rivningslov eller marklov
  • Skyltar och ljusanordningar
  • Strandskyddsdispens
  • Ändring av eller i befintlig byggnad

Avgift

Vi tar ut en avgift för handläggning av din ansökan och det är du som söker som ansvarar för att fakturan betalas.

Avgiften beror bland annat på var och vad du ska bygga. 

Information om vår bygglovstaxa , se under rubrik Avgifter och taxa. 

Uppgifter att ha till hands

BankID

För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min Sida längst upp på sidan.

Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.

Fastighetsbeteckning

När du lämnar in ett ärende till oss så vill vi att du anger en fastighetsbeteckning där du ska göra din åtgärd.

Information om det du vill göra

För att vi ska kunna hantera ärendet du skickar in behöver vi information från dig. Beroende på den åtgärd du vill göra, begär vi in olika uppgifter som till exempel ytor och färgsättning.

Ritningar

För att vi ska kunna handlägga din ansökan behöver du bifoga ritningar och handlingar i e-tjänsten. Ritningarna du bifogar ska vara fackmannamässigt utförda. Vi har tagit fram exempelritningar och handlingar som du kan ta hjälp av för att se vad din ansökan ska innehålla. E-tjänsten kommer att hjälpa dig på vägen med vilka handlingar du ska lämna in beroende på vilken åtgärd du vill göra.

Exempelritningar , se under rubrik Exempelritningar

Beställning av kart- och mättjänster , se under rubrik Bygga nytt, ändra eller riva.

Vad händer när du har skickat in ärendet ?

Ansökan eller anmälan tas emot av bygglovsavdelningen och blir fördelad till en handläggare. Vi kommer att kontakta dig via angiven e-postadress under tiden vi handlägger ditt ärende. 

Bygglovsprocessen

Här hittar du mer information om bygglovsprocessen och vad som kommer att ske under handläggningen av ditt ärende.

Skyddad identitet

Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen kundtjänst 0435-39000 eller kommunhuset(at)perstorp.se.

Logga in

Kontakta oss

E-post: Skicka e-post
Telefon: 0435-39000

Besök oss

Perstorps kommun
Torget 1
284 31 Perstorp

Snabblänkar

  • Digitala tjänster och blanketter
  • Kontakta oss
  • Om behandling av personuppgifter
  • Om e-legitimation
  • Tillgänglighet